بررسی کنش های کلامی تعزیه نامه و نمود آن در اجرا
نویسندگان
چکیده
بررسی کنش های کلامی تعزیه نامه و نمود آن در اجرا فرهاد ساسانی [1] زیرک محجوب [2] تاریخ دریافت: 19/11/89 تاریخ تصویب: 10/2/91 چکیده یکی از ارکان اصلی نمایش، کنش و حرکت است. در این میان، زبان نیز در متن چندشیوه یا چندلایۀ نمایش، نقشی خاص دارد؛ اما از جهاتی می تواند متناظر با بدن و دیگر عوامل کنشگر و حرکت آفرین کنشگری کند و نمایانگر حرکت باشد. این مسئله بهخوبی در نظریۀ کنش کلامی مطرح شده و در مطالعات گفتمانی زبان بسط یافته است؛ بر این اساس، زبان صرفاً نشان دهندۀ صدق یا کذب گفته ای نیست؛ بلکه خود می تواند عملی را انجام دهد. این مسئله بهویژه درحوزۀ نمایش، اهمیتی خاص دارد و در نمایش های کمینه ای همچون تعزیه- که از عناصر و حرکت بدنی، به نسبتی اندک برخوردار است- زبان، بسیاری از کنش ها و حرکت ها را بیان میکند. بر این اساس، در مقالۀ حاضر کوشیدهایم تا برپایۀ نظریۀ کنش کلامی، کنش هایی را که ازطریق زبان و در متن نوشتاری مجلس شهادت امام حسین (ع) انجام گرفته است، بررسی کنیم و درنهایت، با مقایسۀ این کنش ها با حرکت های متناظرشان به این پرسش پاسخ دهیم که آیا عناصر کلامی موجود در متن نوشتاری، تمام و کمال در متن اجرایی تعزیه، در حرکت نمود دارند یا خیر. مقایسۀ نمود کنش های کلامی در تعزیه بهعنوان نمایشی اعترافی، روایت گونه و آیینی- نیایشی نشان می دهد که در ارائۀ این عناصر، کلام بیشتر از حرکت نقش دارد. واژه های کلیدی: کنش کلامی، کنش درگفته، کنش باگفته، فعل کنشی صریح، تعزیه. 1. دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه الزهرا [email protected] 2. دانشجوی دکتری دانشگاه هیروشیما، دانشکده/ مدرسۀ عالی مطالعات بینارشتهای علوم و هنر، گروه مطالعات زبان [email protected]
منابع مشابه
بررسی کنشهای کلامی تعزیهنامه و نمود آن در اجرا
بررسی کنشهای کلامی تعزیهنامه و نمود آن در اجرا فرهاد ساسانی [1] زیرک محجوب [2] تاریخ دریافت: 19/11/89 تاریخ تصویب: 10/2/91 چکیده یکی از ارکان اصلی نمایش، کنش و حرکت است. در این میان، زبان نیز در متن چندشیوه یا چندلایۀ نمایش، نقشی خاص دارد؛ اما از جهاتی میتواند متناظر با بدن و دیگر عوامل کنشگر و حرکتآفرین کنشگری کند و نمایانگر حرکت باشد. این مسئله بهخوبی در نظریۀ کنش کلا...
متن کاملبررسی تعزیه و هنر اجرا (پرفورمنس آرت) با تأکید برتعامل با مخاطب
چکیده تعزیه به عنوان اجرایی آیینی با قدمتی طولانی که شیوه نوین آن از صفویه شکل گرفت و در قاجاریه رواج یافت، همواره سعی در تعامل با مخاطب عام برای انتقال مفاهیم و تأثیرگذاری بیشتر داشته است. تعزیه را پایة برخی از اصول هنرهای نمایشی و اجراییِ معاصر حتی در هنراجرا م یدانند. هنر اجرا به عنوان هنر جدید از اواخر دهه 60 میلادی با کمک شگردهای هنرهای تجسمی، فلسفه و مبانی فکری پسام...
متن کاملکنش زبانی، اجرا گری و محنت جنسیّت در پیگمالیون
هر چند ممکن است تلاشهای جودیت باتلر در نمایاندن رنج و محنتِ زنان، شناسایی و شناساندن معنایِ هویتِ جنسیّتی در کنار تردیدهای موجود هویتی تنانه تازه بنماید، با اینحال پیشینه ای بس دراز دارد. دردسرِ هویتی-جنسیّتی مورد توجّه وی آمیزه ای از رویکردهای زبانشناختی-فلسفی مبتنی بر مفاهیم پراگماتیک زبان است که مستقیما برگرفته از فلسفه زبانِ مشهود در آرای جان آستین و جان سِرل در باب کُنش زبانی است. توجّه پساساختارگرای...
متن کاملتحلیلی بر سهم ارتباطات غیر کلامی در کنش متقابل اجتماعی
در این مقاله، به تبیین سهم ارتباطات غیر کلامی بهمثابة یکی از سه سنخ ارتباطات اجتماعی یعنی کلامی، غیر کلامی، و پیراکلامی در کنش متقابل اجتماعی پرداخته شده است. دراینراستا، در آغاز سخن، اهمیت توجه به نقش ارتباطات غیر کلامی در روابط روزمره بین افراد و سوءِ ادراکها و سوءِ برداشتها در کنش متقابل اجتماعی مطرح شده است. بهدنبال آن، دو زیرساخت نظری جامعهشناختی و روانشناختی اجتماعی کنش متقابل ...
متن کاملدر دادههای منظورشناختی ضمنی « درخواست » توجه به ساختار کنش کلامی
هدف این تحقیق بررسی آگاهی منظورشناختی-زبانی زبانآموزان در اثنای پردازش دادههای منظورشناختیضمنی و نیز ارتباط این آگاهی با توانایی زبانی و انگیزه بود. بدین منظور ارتباط بین توجه به درخواستدوجملهای با سطح زبانی و انگیزه درونی و بیرونی سنجیده شد. آزمودنیهای این تحقیق شامل 121 زبان-آموز سطح پیشرفته بودند که به پرسشنامه انگیزه و آزمون توانایی زبانی پاسخ دادند. در ابتدا بر اساس نتایجپرسشنامه، ساختار ع...
متن کاملبلاغت سکوت، به مثابه غیاب پیشاندیشیدة کنش کلامی و تعامل کارآمد آن با متن
هدف مقالة حاضر، ارزیابی بلاغت سکوت دلالتمند و بررسی عوامل تأثیرگذار بر میزان این بلاغت است. مسئلة بنیادی مقاله، چگونگی، چندی و چرایی تأثیر سکوت تعمّدی است بر بلاغت کلامی که سکوت، در بافت آن تعبیه شده است. پیشاندیشی خطیب، شاعر یا نویسنده، برای جایگاه و اندازة کشش سکوت در بافت کلام، عاملی است که میزان بلاغت آن سکوت را رقم میزند. در مقالة حاضر که بر بنیاد شناخت عوامل تأثیرگذار بر این سکوت، ش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
زبان پژوهیناشر: دانشگاه الزهرا
ISSN 8002-3388
دوره 5
شماره 9 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023